
6 meter dik ijs breken
De Nobiling is gebouwd om de Rijn vrij te houden van ijs. Om het schip ‘s zomers ook nog te kunnen inzetten werd er een sleeplier op gezet (nu vervangen door een beting). De Nobiling heeft pas in 1956 ijs gebroken, pakijs van wel zes meter dik!

HET BREKEN VAN PAKIJS
Om de Rijn bevaarbaar te houden voor de scheepvaart zijn ijsbrekers het meest effectieve middel.
Als het gaat vriezen en er ijs op de rivier begint te vormen gaan de ijsbrekers heen en weer varen om de rivier open te houden. Als dat niet meer lukt, moeten
de ijsbrekers vaste ijsvlakten doorbreken, dit gebeurt meestal door er hard op af te varen (boxen) en/of door op het ijs te varen zodat het ijs breekt door het gewicht van het schip. Als er in andere gevallen pakijs is gevormd moet een ijsbreker het ijs losmaken, afsplijten en afvoeren. Dit doen de ijsbrekers meestal door hard op het ijs af te varen en vlak voordat ze het ijs raken het roer om te gooien, zodat ze behandelbare stukken ijs afsnijden.
DIEPGANG 1,20m
Om op de (ondiepe) Rijn te kunnen varen moest de Nobiling een geringe diepgang hebben, hierdoor is de opbouw van aluminium en is de diepgang maar 1,20 meter. De Nobiling heeft twee schroeven om zo veel mogelijk voortstuwingsvermogen op een geringe diepgang te hebben.


Direct omkeerbare motoren
De twee schroeven worden aangedreven door twee direct-omkeerbare Deutz motoren, dit houdt in dat er geen keerkoppelingen tussen zitten en dat de motor gestopt wordt om het schip van de vooruit in de achteruit te zetten, de motoren gaan dan dus andersom draaien. Er zit geen ‘vrijloop’ op, de motoren worden dan gewoon stil gezet.








